Sådan bruger du din mad som super-power-brændstof

Får du nok ud af hverdagen, og er du så aktiv som du ønsker at være? Med kun få justeringer i dine madvaner, kan du opnå store forandringer. Læs med her – 

mad32

 

Skrevet af gæsteblogger og Sundhedskonsulent/SundhedsCoach Ivonne Lindahl Pedersen.

Din krops energi

Kender du følelsen af at være totalt udmattet, håbløst træt og ude af stand til at holde sofaen væk fra ryggen? Det tror jeg de fleste kender til, men sådan behøver det ikke at være.

Efter en lang periode med alt for få timer i døgnet, og en følelse af drænet energi, satte jeg mig for at finde ud af, hvordan jeg fik opdraget min sofa noget bedre. Svaret viste sig at være simpelt og endda logisk. Min krop fik simpelt hen ikke den rigtige næring, og hvis den gjorde, var det på de helt forkerte tidspunkter, i forhold til min drøm om hvor aktiv jeg skulle være, og hvornår jeg skulle være det.

Brug madens brændstof, reservedele og smørelse

Der er mange, lige fra sundhedsapostle til læserbrevsskribenter, der udtaler sig om kulhydrat, protein og fedt, og det er efterhånden blevet ord, der siges uden betydning, men tænk, hvis du rent faktisk kan bruge maden, i stedet for at føle dig (mis)brugt af den.

Betragt kroppen som en maskine, der med de bedste intentioner arbejder alle døgnets timer, på at udføre og gennemføre netop de ting i maskinrummet, som der er besluttet i cockpittet. Det kræver tilføjelse af både benzin, reservedele og smørelse, for at hele maskineriet arbejder sammen.

Kulhydrat er her en vigtig kilde, da den med funktionen som benzin, gør det muligt, at hele maskinen arbejder.

Protein gør det muligt at indsætte nye reservedele, når maskinen dagligt har brug for at få lappet, udskiftet og tilført nye dele.

Fedt er, med sin afgørende faktor som smørelse, uundværligt. En motor uden olie, kan få hele maskinen til at stå af, uanset hvor meget benzin der tilsættes.

Kunsten er nu, at bruge maden til at opnå netop det du gerne vil. Måske ønsker du, at dine humørsvingninger var mindre invaliderende, din hovedpine mere overkommelig, eller at du har netop den energi fordelt ud på dagen, som du drømmer om. Uanset hvad, så kan du nå dette mål, ved at hælde benzin, reservedele og smørelse på maskinen, på de rigtige tidpunkter. Sagt med andre ord, så kan du påvirke og styre dit blodsukker ved at bruge maden til netop det du ønsker.

Glykæmisk Indeks (GI) – mærkelige ord med stor mening

Når maden hældes på maskinen, kommer det videre ned i maskinrummet, hvor det bliver fordelt og brugt efter først til mølle princippet. Er der masser af benzin, reservedele og smørelse, kører hele kroppen på højtryk og arbejdstempoet kan sættes op. Er du derimod lidt sparsom med det du tilfører, nedsættes maskinens arbejdstempo, og den får svært ved at følge med. Dette er i princippet, hvad der sker, når du knokler derud af med 100 km i timen, samtidig med at dit blodsukker er ustabilt. Du arbejder ikke effektivt, og kan i værste tilfælde ødelægge maskinen.

Forestil dig, at du generelt spiser sundt og efter den nyeste trend med både Skyr, Blåbær og Proteindrikke, forholdsvis faste spisetider tre gange om dagen, og fast træning hver anden eftermiddag. Forestil dig at du har oplevelsen af at være sund, selvom du tit er træt, når sofaen melder sig lige efter aftensmaden.

Forestil dig nu, at du kunne få lige så meget ud af din træning, bare på den halve tid, samtidig med at du først vil høre sofaens kalden to timer senere – udelukkende ved at have fokus på at lave et stabilt blodsukker. Sværere behøver det ikke at være.

Al mad vi spiser, påvirker os. Har du brug for hurtig energi, for at kunne holde dig vågen til endnu et møde, skal du spise mad der får dit blodsukker til at stige med det samme (uden naturligvis at falde med det samme igen) Dette kræver mad med en høj GI værdi. Har du derimod brug for at have energi til et møde der først starter om et par timer, skal du spise mad, der får dit blodsukker til at stige langsomt. Her vil det kræve mad med en lav GI værdi. Med fine ord betyder det, at ananas- der har et højt GI er fortrinlig sammen med lidt mandler, når du lidt på bagkant skal have fyldt energi på i en fart. Hvor et æble – der har et lavere Gi er super sammen med mandler, hvis din energi skal tilføres stille og roligt. Du kan dermed bruge maden, til netop det du ønsker at opnå.

Her er et eksempel

En ting er at læse og høre forklaringer, en anden ting er hvordan det kan gøres i praksis. Her er du din egen ekspert og kun du ved hvad der er bedst for dig og hvordan din hverdag hænger sammen. Husk blot at tilpasse typen af mad med dine aktivitetsvalg.

Eksemplet herunder kan give dig inspiration til den optimale energi.

madx

 mad2x

Læg mærke til hvordan din krop reagerer på det du spiser og prøv dig frem. Skift ud i typen af mad og tidspunkterne hvor du spiser. Læg mærke til de små positive ændringer, følelsen af lidt mere overskud, lidt mere overblik, lidt mere glæde, lidt mere energi.

For mig viste det sig at være et yderst effektivt redskab, at blive bevidst omkring madens betydning for netop mit maskineri og ikke mindst, at jeg nu ved at det er op til mig at bruge maden.

Rigtig god fornøjelse!

Ivonne Lindahl Pedersen

Sundhedskonsulent og SundhedsCoach

Vil du gerne have blogindlæg direkte i din mailbox? Så klik på det lille “follow” nede i højre hjørne. 

Posted in Ernæring, Uncategorized, Vildt at vide.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *