Nå, så du tror du skal være SundhedsCoach?

Skal – skal ikke – skal – skal ikke….

Det tager tid. Det koster penge. Kan jeg få arbejde eller gode opgaver med denne her efteruddannelse?Kan det fås hurtigere og billigere andre steder? Hvem er dygtigst til at undervise? Hvor lærer jeg mest? Hvem skal jeg være sammen med? Hvad nu hvis jeg ikke kan finde ud af det?

Der er mange ting at overveje! Og mange ting, som er værd at overveje.

Der er også mange forskellige uddannelser at vælge imellem, og det kan være ganske vanskeligt at gennemskue, hvad der egentligt er forskellen imellem dem.

Du får ikke alle svarene her og nu – men jeg vil gerne give dig tre gode grunde til IKKE at blive SundhedsCoach – og hvis du alligevel hænger på, så lover jeg at trille alle de andre informationer videre til dig, i et tempo og et omfang, så du kan nå at fordøje dem.

DU SKAL IKKE BLIVE SUNDHEDSCOACH, HVIS DU:

  1. Trives bedst med faste arbejdstider.
  2. Holder af rutiner og forudsigelighed.
  3. Finder mennesker (og deres problemer) trættende.

 

FORDI:

Jeg – og mange af mine kolleger – jonglerer med en del forskellige opgaver. Coaching, undervisning, foredrag, workshops, skrevne opgaver – er bare et udsnit. Hertil kommer udfordringen med at ”gøre opmærksom på sig selv”, som kan være en ganske krævende ting i en verden, hvor ”der er mange om buddet”. Der er hver dag mails og opringninger, som du skal besvare, uden at du umiddelbart kan skrive en faktura på dit tidsforbrug, og du skal være klar til at variere din arbejdstid over stort set hele døgnet.

Som coach bliver du nemt ”eksperten” – især hvis du gør dig den ulejlighed at stille din viden til rådighed i forskellige fora. Det betyder at du skal turde udtale dig om sammenhænge, som du ikke aner en fløjtende fis om. Så du skal øve dig i at fokusere på det du ved.

”Beklager – jeg har ingen erfaring med de kongelige, men jeg ved noget om, hvordan man får et parforhold til at fungere”. (Jeg blev en gang bedt om en udtalelse omkring Alexandras og hendes nye (nu tidligere) mands ægteskab.

Eller – jeg ved noget om, hvordan man giver mennesker motivation til at udvikle sig.

Eller de gyldne regler for at forebygge konflikter med teenagere.

Eller hvordan værdier i en organisation kan gøres levende og operationelle. (Jo, den er god nok, du lærer alt det her på SundhedsCoach Uddannelsen.)

MEGET FORSKELLIGE MÅLGRUPPER

Jeg har arbejdet med børnehaver og ledergrupper, med misbrugere, selvskadere og skolebørn, med rengøringspersonale, håndværkere, akademikere, pædagoger, lærere, sygeplejersker – faktisk har alle mine målgrupper kun en ting til fælles. De er mennesker. Med følelser, tanker, forestillinger, bekymringer, behov og ønsket om et godt liv. På arbejde og i fritiden. Til hverdag og fest.

Grunden til at jeg elsker det er, at jeg stortrives med tre ting:

  1. Jeg kan selv planlægge min arbejdstid – holde fri mandag formiddag og arbejde lørdag aften – lægge fra land med 70 timer i den ene uge, og indlede et tæt forhold til min sofa og en liggestol i den efterfølgende uge.
  2. Jeg holder af at møde et menneske eller en gruppe, uden at vide hvor vi skal starte og slutte. Min opgave er typisk at afklare, hvor de er ”lige nu” og hjælpe dem i den ønskede retning. Undervejs støtter og løfter jeg med min viden og mine redskaber. Ind imellem må jeg opfinde nye opskrifter og strategier, for at bringe personen eller gruppen i mål. Alle kan hjælpes videre – det er op til mig at finde ud af hvordan.
  3. Jeg er vild med mennesker. Alvorlige, skøre, skæve, vrede, fortabte sjæle er min livret. Deres blik, sprog og kropssprog er mine vejvisere. Nøje udvalgte ord, og velvalgte sætningskonstruktioner er mine redskaber. Tilsammen skaber de den fortælling, som tænder lyset i et sjæleligt mørkekammer.

Det lyder muligvis meget kærligt og opofrende. Men lad dig ikke snyde. Som udgangspunkt er det først og fremmest et job, der giver optimal næring. Og samtidig er det en måde at være menneske på, som giver mening. For mig.

Hvis du hænger på endnu, så lad mig bløde det hele lidt op.

Du behøver ikke at arbejde dobbelt så meget som alle andre.

Du behøver ikke at være et altopofrende menneske, som er til rådighed 24/7.

Og du behøver heller ikke at være venner med alle – lidt kant er faktisk en fordel, og så styrker det debatten;-)

Rigtig god fornøjelse – vi ses på onsdag, hvor jeg sender live fra et lidt alternativt arbejdssted. (krydser fingre for at forbindelsen fungererJ)

KH

Anni

FARVEL FOBI

wolf spider

Har du prøvet at være bange?

Altså sådan helt irrationelt, sindsygt bange for et eller andet?

Edderkopper?

Højder?

Små rum?

Fugle?

Mørke?

Tordenvejr?

Noget som en del af din forstand godt ved er relativt ufarligt – eller som du kan konstatere, at de fleste andre mennesker har det roligt og afslappet med?

Så har du sandsynligvis en fobi…..

 

Men hvad er en fobi?

En fobi er underbevidsthedens måde at beskytte dig imod farer på.

Hvis du én gang har skabt en overbevisning om, at for eksempel edderkopper er farlige, så vil din underbevidsthed blive ved med at minde dig om faren, hver gang der er en edderkop – eller bare risikoen for en edderkop – i nærheden. Den forsøger at sikre din overlevelse, men den gør det ud fra en falsk forudsætning. Nemlig den forudsætning at edderkopper er farlige. Hvis du er hårdt nok ramt, vil du også lige nu tænke, at de ER farlige. På den anden side…. Er du bange for sakse? For skruetrækkere? For myg? Solsorte? Sommerfugle? Nej? Jeg lover dig, at de kan sagtens konkurrere med edderkopper i farlighed! Forskellen er, at disse ting laver du ikke skræmmende forestillinger om. Det gør du om edderkopper. Om noget er farligt afhænger udelukkende af, hvilken forestilling du gør dig om det. Det er med andre ord din fantasi, der skaber din fobi. Og derfor skal vi hjælpe din fantasi med at lave nogle andre forestillinger, som ikke spreder skræk og rædsel i dit nervesystem.

Lyder det lidt for nemt?

Synes du, at du har prøvet, men det virkede ikke?

 

Hvad kan være årsag til at din fobi ikke vil give slip på dig?

De fleste mennesker med fobier er blevet ”hjulpet” ved konfrontationstræning. Altså ved at lade sig konfrontere med angsten. Det hjælper sjældent. Fordi du med den metode bare – igen og igen – giver din underbevidsthed kommandoer, som skaber den samme, gode, gamle, velkendte angst.

Forbier er nogle trofaste ”venner”. De flytter sig ikke medmindre underbevidstheden modtager overbevisende argumenter for, at det du plejer at være bange for i virkeligheden er helt ufarligt og trygt. Og overbevisende argumenter er lig med intense sanseoplevelser, der tillader din krop at være fuldstændig afslappet, imens du forestiller dig at være tæt på det, du tidligere var bange for. Det er ikke nok at ”sige” det til sig selv. Det skal mærkes i alle cellerne.

Hvis du er bange for edderkopper, og du lige nu tænker på en edderkop, vil du allerede begynde at mærke angsten. Fordi du laver en meget skræmmende forestilling i dine tanker. Med hjælp fra din underbevidsthed.

Vi skal altså have underbevidstheden skubbet lidt i baggrunden, så du med din bevidsthed kan begynde at skabe nogle andre forestillinger.

Det er bare én af de ting, du lærer på SundhedsCoach Uddannelsen.

Vil du høre mere om fobier, og hvordan vi kan tage afsked med dem? Så følg med i denne her uge. Vi er først lige begyndt:-)

KH

Anni

PS – infomøde på Facebook! Vi livestreamer de væsentligste højdepunkter i SundhedsCoach Uddannelsen på Facebook den 24. januar kl. 19 til 20. Kom og vær med.

Er du sur?

Er du blevet en brokkerøv?

En vrissenpind?

En vaskeægte syrling?

Sådan en som er mest optaget af at opdage ”fejl og mangler” hos dine nærmeste – og meget gerne påtaler samme fejl og mangler?

Er du styret af en indre diktator, som tror at din værdi stiger, for hver gang du devaluerer andre mennesker?

Selvfølgelig er du ikke det. Du er et ordentligt og kærligt menneske. En god ven og en omvandrende opmuntring. Jeg ved det. Det er jeg også. Og alligevel, så en gang imellem….. – så sniger den lille djævel sig ind på mig……

Så kan jeg høre mig selv sige ting som:

”Jeg er sikker på, at støvsugeren også godt kan nå ud i hjørnerne.”

”Gider du ikke godt at lukke de skuffer efter dig – det ser ærlig talt sjusket ud!”

”Hvis det er vigtigere for dig at komme ud og fiske (igen), end at være sammen med mig, så synes jeg da bare, at du skal sige det…”

Og ved du hvad det værste er? Jeg bliver så sur i sjælen af det. Det er som om mine øjne vænner sig til kun at se det, som virkelig er træls og trist og urimeligt. Alt det andet forsvinder. Eller bliver i hvert fald ganske usynligt.

Og så sker det! Min følelse af at være elsket, forsvinder. Oplevelsen af at jeg er en god ven, en god kæreste, en god søster, datter, mor – den forsvinder også. Fader ud og går i opløsning.

Måske tænker du, at der altså nogen gange er rigtig god grund til at være utilfreds og til at brokke sig….. Tjae – måske. Men hvad får du ud af det?

Din mand, kone, kæreste, ven, kollega, søster, bror, søn, datter, nabo – får selvfølgelig at vide, at du ikke er tilfreds. Men bliver de opildnet af lyst til at glæde dig? Springer de i vejret, fyldt med energi og en ubændig trang til lige præcis at gøre din dag fantastisk?

Nej vel?!

Og du selv? Bliver du glad i låget? Får du, hvad du gerne vil have?

Nej vel?!

Så, lad os prøve noget andet. Lad os skifte vinkel. Flytte blikket væk fra støv, rod og trælse vaner – og hen til alt det vi holder af. Alt det smukke og dejlige. Alt det varme og kærlige. Alt det du ville savne, hvis alle de her mennesker ikke var i dit liv. Det du ville sørge over, hvis de pludselig forsvandt……

I dag – bare i dag – så giv dig selv lov til UDELUKKENDE at påtale det gode. Det skønne og sjove og helt uimodståelige. Fortæl dine venner at du påskønner dem. Fortæl dine kolleger, hvorfor du elsker at arbejde sammen med dem. Fortæl din partner, hvorfor livet ville være trist uden ham eller hende. Og husk at fortælle dine børn, hvor usandsynligt heldig du er, at du har fået netop de her unger.

Snak om de gode oplevelser, der har været. Om de glæder de har givet dig. Om alt det i fortiden, som du nyder at tænke på.

Fortæl om dine drømme og vis mennesker omkring dig, at du holder af dem.

Alt det andet – alt det trælse – forsvinder ikke, men du flytter blikket fra det.

Du navigerer med vilje din opmærksomhed hen til de ting, som giver dig glæde og energi. Og som giver de andre glæde og energi.

Gør det bare i dag. Og måske i morgen. Og vurdér så hvordan det er rarest at være dig.

Det er simpelt – og det er samtidig en lille smule svært. Fordi det handler om vaner. Men vaner kan brydes og ændres – du har gjort det masser af gange og du kan gøre det igen.

Rigtig god fornøjelse.

KH

Anni

ps – del gerne:-)

Den mindste indsats, giver det største resultat –

Nytårsfortsæt!

Ordet klinger af gode intentioner, som helt sikkert bliver udfordret af gode, gamle vaner. Og sandsynligvis udmanøvreret af samme gamle vaner.

Hvad er din personlige statistik? Hvor mange af dine nytårsfortsætter har du ført ud i livet. Altså for alvor! Langtidsalvor.

Hvis du ligner gennemsnittet af befolkningen, så er det nok ikke så voldsomt mange…..

Derfor kan det jo være udmærket, at have gode intentioner. Planer. Mål. De kan give energi – og håb😄

Men der er noget der virker bedre!!

Det er konkrete handlinger. NU-handlinger. Som i LIGE-NU-handlinger.

Ikke ”i det nye år” eller ”på mandag” eller ”efter ferien”. Nu.

Hvad vil du gøre lige nu, for at bringe dig selv nærmere på den virkelighed, du virkelig gerne vil have?

Du behøver ikke at have en langtidsplan. Det er ok at have en retning og tage det første skridt. Så kan du altid vælge det næste skridt i morgen. Så har du også en mulighed for at opdage, hvad det første skridt førte med sig. Og så kan du meget bedre skræddersy det næste skridt, som ellers bare ville være et standardskridt – uden bevidsthed om de aktuelle vilkår den aktuelle dag.

De fleste af os fortaber os i handlingsplaner. Detaljerede beskrivelser af en lang række indsatser, som er møjsommeligt ført ind i kalenderen. Vi beruser os kortvarigt i begejstringen over de forventede resultater, og glæder os helt vildt, på forhånd, til at nå frem. Til målet. Men et sted undervejs, falder kæden af. Forstyrrelser opstår, vilkår forandres og forhindringer spænder ben. Ofte handler det om ting, vi ikke er herrer over. Men de bremser hele fremdriften. Vejen fra ”forhindring” og tilbage til de gamle spor og vaner, er urimeligt kort.

Så kom lige igen:

Hvad vil du gerne? Handler det om dit kærlighedsliv? Dit job? Dit hjem? Dine venskaber eller dine fritidsinteresser? Dit helbred?

Uanset hvad, så sæt retningen. Hertil bruger du præcis samme spørgsmål som i det gamle ”Hugo” spil på tv 2.

”Hvor skal vi hen, du?”.

Formuler dit ”hen” – og vælg så, hvad du vil gøre allerede i dag. Og gør det så!!

Din handling i dag er magisk. Den forvandler din forestillinger til virkelighed. Og samtidig giver den dig mulighed for at blive glad for det første skridt, så du ikke behøver at vente på, at du en gang – måske – sandsynligvis ikke – er færdig med alle de mange skridt, som der er i enhver målsætning.

Det er faktisk tilladt at nyde rejsen!

citat

På den måde kan du oven i købet skabe følelsen af begejstring og succes hver eneste dag! Og skulle der komme enkelte faser, hvor indsatsen glipper, så bærer tilfredsheden med alle de andre dage dig automatisk hen over det bette bump i vejen.

Rigtig god fornøjelse – og smid gerne et par ord om dine personlige oplevelser med Nytårsfortsætter.

Rigtig godt Nytår til dig❤️

KH Anni