Det er ikke synd for dig

Sorry-for-me

Du er et stærkt, sundt og handlekraftigt individ. Med selvværd.

Du har en hjerne og et nervesystem, som adlyder dit mindste vink.

En krop der blindt lystrer dine kommandoer, og en enestående evne til at kommunikere.

En evne, som du bare skal lære at udnytte.

Den nyeste neurovidenskab fortæller dig alt hvad der er værd at vide om, hvordan du opdrager din hjerne. I SundhedsCoach Uddannelsen har vi oversat forskningsresultaterne til letforståeligt dansk, og omsat dem til enkle redskaber, der ikke bare sparker liv i de små grå, men også lærer dig at designe netop de mentale og kognitive opskrifter, der giver dig hvad du ønsker dig.

Der er to hemmeligheder i det vi kalder ”den neurolingvistiske* metode”.

Den første er, at vi alle sammen har forskellige opskrifter. Min virker ikke for dig – og din virker ikke for mig. Til gengæld kan de redskaber vi lærer dig, afdække ethvert menneskes individuelle opskrift. Til glæde for dem selv. Så kan de nemlig efterfølgende selv styre sagerne.

Den anden er, at vores opskrifter ligger lagret i den del af hjernen, som hedder ”det limbiske system”. Her ”bor” vores følelsesmæssige erfaringer og konklusioner.

Dette lager er ikke tilgængeligt for ”sund fornuft” og rationel argumentation. Til gengæld er der frit lejde for sansesproget. Altså billeder, lyde, kropsfornemmelser, duft og smag. Både dem der kommer fra den virkelige verden, (det er derfor musik og dufte kan påvirke os så stærkt – de vækker vores følelsesmæssige erindringer), og dem der kommer fra din egen forestilling, (det er derfor du kan blive skrækslagen ved tanken om, at noget ondt skal ske dem du elsker.)

Når du lærer at beherske dit eget sansesprog, er du også herre over dine følelser, dine tanker og din krop.

Vil du vide mere? Så dan dig et overblik på www.nlpu.dk – eller meld dig til et infomøde den 7. december 2016 kl. 19 – i Aarhus.

Du er også altid velkommen til at kontakte mig – jeg svarer hurtigt:-)

Med Varme Gensynshilsener

Anni Simonsen

* Nervesystemet udvikler sig igennem hele livet. Det fødes relativt ”nøgent” og igennem vores opvækst er det vores forskellige påvirkninger, der bestemmer hvordan vi kommer til at opleve og fortolke begivenheder i vores omverden. 
Enhver opvækst er forskellig – selv tvillingers. Vi møder aldrig præcis de samme påvirkninger. Derfor fungerer også vores neurologiske system forskelligt. Og derfor taler vi på en måde hvert vores ”nervesystem-sprog” (NLP). Ét menneske – ét sprog. 
Som SundhedsCoach og NLP Practitioner får du A-nøglen.

Sådan bruger du din mad som super-power-brændstof

Får du nok ud af hverdagen, og er du så aktiv som du ønsker at være? Med kun få justeringer i dine madvaner, kan du opnå store forandringer. Læs med her – 

mad32

 

Skrevet af gæsteblogger og Sundhedskonsulent/SundhedsCoach Ivonne Lindahl Pedersen.

Din krops energi

Kender du følelsen af at være totalt udmattet, håbløst træt og ude af stand til at holde sofaen væk fra ryggen? Det tror jeg de fleste kender til, men sådan behøver det ikke at være.

Efter en lang periode med alt for få timer i døgnet, og en følelse af drænet energi, satte jeg mig for at finde ud af, hvordan jeg fik opdraget min sofa noget bedre. Svaret viste sig at være simpelt og endda logisk. Min krop fik simpelt hen ikke den rigtige næring, og hvis den gjorde, var det på de helt forkerte tidspunkter, i forhold til min drøm om hvor aktiv jeg skulle være, og hvornår jeg skulle være det.

Brug madens brændstof, reservedele og smørelse

Der er mange, lige fra sundhedsapostle til læserbrevsskribenter, der udtaler sig om kulhydrat, protein og fedt, og det er efterhånden blevet ord, der siges uden betydning, men tænk, hvis du rent faktisk kan bruge maden, i stedet for at føle dig (mis)brugt af den.

Betragt kroppen som en maskine, der med de bedste intentioner arbejder alle døgnets timer, på at udføre og gennemføre netop de ting i maskinrummet, som der er besluttet i cockpittet. Det kræver tilføjelse af både benzin, reservedele og smørelse, for at hele maskineriet arbejder sammen.

Kulhydrat er her en vigtig kilde, da den med funktionen som benzin, gør det muligt, at hele maskinen arbejder.

Protein gør det muligt at indsætte nye reservedele, når maskinen dagligt har brug for at få lappet, udskiftet og tilført nye dele.

Fedt er, med sin afgørende faktor som smørelse, uundværligt. En motor uden olie, kan få hele maskinen til at stå af, uanset hvor meget benzin der tilsættes.

Kunsten er nu, at bruge maden til at opnå netop det du gerne vil. Måske ønsker du, at dine humørsvingninger var mindre invaliderende, din hovedpine mere overkommelig, eller at du har netop den energi fordelt ud på dagen, som du drømmer om. Uanset hvad, så kan du nå dette mål, ved at hælde benzin, reservedele og smørelse på maskinen, på de rigtige tidpunkter. Sagt med andre ord, så kan du påvirke og styre dit blodsukker ved at bruge maden til netop det du ønsker.

Glykæmisk Indeks (GI) – mærkelige ord med stor mening

Når maden hældes på maskinen, kommer det videre ned i maskinrummet, hvor det bliver fordelt og brugt efter først til mølle princippet. Er der masser af benzin, reservedele og smørelse, kører hele kroppen på højtryk og arbejdstempoet kan sættes op. Er du derimod lidt sparsom med det du tilfører, nedsættes maskinens arbejdstempo, og den får svært ved at følge med. Dette er i princippet, hvad der sker, når du knokler derud af med 100 km i timen, samtidig med at dit blodsukker er ustabilt. Du arbejder ikke effektivt, og kan i værste tilfælde ødelægge maskinen.

Forestil dig, at du generelt spiser sundt og efter den nyeste trend med både Skyr, Blåbær og Proteindrikke, forholdsvis faste spisetider tre gange om dagen, og fast træning hver anden eftermiddag. Forestil dig at du har oplevelsen af at være sund, selvom du tit er træt, når sofaen melder sig lige efter aftensmaden.

Forestil dig nu, at du kunne få lige så meget ud af din træning, bare på den halve tid, samtidig med at du først vil høre sofaens kalden to timer senere – udelukkende ved at have fokus på at lave et stabilt blodsukker. Sværere behøver det ikke at være.

Al mad vi spiser, påvirker os. Har du brug for hurtig energi, for at kunne holde dig vågen til endnu et møde, skal du spise mad der får dit blodsukker til at stige med det samme (uden naturligvis at falde med det samme igen) Dette kræver mad med en høj GI værdi. Har du derimod brug for at have energi til et møde der først starter om et par timer, skal du spise mad, der får dit blodsukker til at stige langsomt. Her vil det kræve mad med en lav GI værdi. Med fine ord betyder det, at ananas- der har et højt GI er fortrinlig sammen med lidt mandler, når du lidt på bagkant skal have fyldt energi på i en fart. Hvor et æble – der har et lavere Gi er super sammen med mandler, hvis din energi skal tilføres stille og roligt. Du kan dermed bruge maden, til netop det du ønsker at opnå.

Her er et eksempel

En ting er at læse og høre forklaringer, en anden ting er hvordan det kan gøres i praksis. Her er du din egen ekspert og kun du ved hvad der er bedst for dig og hvordan din hverdag hænger sammen. Husk blot at tilpasse typen af mad med dine aktivitetsvalg.

Eksemplet herunder kan give dig inspiration til den optimale energi.

madx

 mad2x

Læg mærke til hvordan din krop reagerer på det du spiser og prøv dig frem. Skift ud i typen af mad og tidspunkterne hvor du spiser. Læg mærke til de små positive ændringer, følelsen af lidt mere overskud, lidt mere overblik, lidt mere glæde, lidt mere energi.

For mig viste det sig at være et yderst effektivt redskab, at blive bevidst omkring madens betydning for netop mit maskineri og ikke mindst, at jeg nu ved at det er op til mig at bruge maden.

Rigtig god fornøjelse!

Ivonne Lindahl Pedersen

Sundhedskonsulent og SundhedsCoach

Vil du gerne have blogindlæg direkte i din mailbox? Så klik på det lille “follow” nede i højre hjørne. 

Tre ting der giver dig en kærlig Jul uden konflikter

love-christmas

Er du træt af at dine forhold ind imellem havner i konflikter? Så læs med her.

En konflikt er et sammenstød i mellem forskellige holdninger og værdier. I sig selv ganske forfriskende og tacklet fornuftigt kan dine konflikter endda udvide din horisont og gøre dig klogere! Det er snart Jul – så her er min “2. søndag i advent gave” til dig.

Det eneste du skal gøre er, at følge nogle helt enkle regler, og aflære nogle af de unoder du (måske) har pådraget dig i årenes løb.

Regel # 1 – Glem ”Jeg har ret og du tager fejl” – vælg ”vi er ikke enige, men jeg er interesseret i hvad der ligger til grund for din holdning.”

I det øjeblik vi møder udsagn eller adfærd, vi ikke er enige i, trasker den hellige ”rigtig-forkert” ko ind på marken. Uanset om det handler om indretning, børneopdragelse, overførselsindkomster, flygtningepolitik, påklædning, motionsformer, daglige prioriteringer – eller hvad du end kan komme i tanke om – så er hver enkelt af os ganske overbeviste om, at ”min mening er den rigtige”. Den anden har bare ikke forstået det endnu. Så derfor må jeg få ham/hende til at opdage det! Sådan! Det handler bare om at finde de rette argumenter, og være tilpas velformuleret, så skal det nok lykkes. Og på den måde kan en lille fjer blive til fem velvoksne julegæs af den skræmmende og aggressive slags.

Næste gang, så giv dig selv lov til at trække vejret og blive nysgerrig på, hvad der får andre mennesker til at vælge andre holdninger. Har de altid haft denne her mening, eller er der mon sket noget i deres liv, som har affødt den? Det er spændende, ikke? Du kan få en rigtig interessant historie, som både gør dig langt mere forstående og tolerant og oven i købet kan udvide din horisont.

Regel # 2 – Du har IKKE den store tankelæsereksamen. Hvis du tror at du ved hvad den anden ”i virkeligheden” mener og hvorfor han eller hun ”i virkeligheden” siger eller gør dette eller hint, så øv dig i at tage ting for pålydende.

Hvor tit har du hørt dig selv sige noget i retning af, ”det siger du jo bare fordi……” – eller ”det der gør du kun fordi….”. I blind tillid til at dine intuitive tolkninger har langt større sandhedsværdi end den andens påstande. Bare rolig. Det er kun et udtryk for, at du prøver at passe på dig selv. Hvis du forudser et eventuelt svigt, en løgn eller en fortielse, så undgår du jo at blive skuffet senere…..

Til gengæld opnår du også at smadre tilliden i den relation, du taler ind i.

Ingen af os fortæller ”hele sandheden”. Vi leverer et tilpasset udsnit, fordi hverdagen ganske enkelt ikke levner plads til ”hele historien”. Men når du og jeg taler sammen, så er en del af vores kontrakt, at du skal respektere det ”udsnit” jeg vælger at give dig. Hvis jeg siger ”jeg elsker dig”, så elsker jeg dig. Det kan også godt være at jeg synes du er træls nogen gange, når du er jaloux eller kontrollerende. Eller doven, når du bruger lidt for lang tid på sofaen eller på Facebook. Men jeg vælger at sætte fokus på, at jeg elsker dig. Hvis din respons så er at ”det siger du bare fordi, at jeg har sagt at jeg gerne vil høre dig sige det” – ja så har du muligvis delvist ret. Men derfor elsker jeg dig stadig. Det er ikke enten-eller. Det er både-og. Så tro på mig. Nyd kærligheden i stedet for at fokusere på eventuelle uudtalte forbehold.

Regel # 3 – Drop ”dutteriet”. Altså lad være med at starte din sætning med ”du”. Tag udgangspunkt i dig selv, og sig ”jeg”.

Du er – du mener – du gør – du kan – du skal – du skal lade være med –

Hvis din ven eller partner fortæller dig at ”du er fraværende”, ”du er mere interesseret i X end i mig” eller ”du elsker mig ikke mere”, så ”dutter” de dig. Det er ikke rart, når andre fortæller dig hvad du er, vil eller kan. Dine følelser, tanker og holdninger sættes ud af kraft, og du skal i gang med at forsvare dig.

Hvis de på den anden side siger ”jeg synes”, ”jeg tror”, ”jeg er bange for”, så er de for det første langt mere ærlige og for det andet holder argumentet sig på et holdningsniveau i stedet for at påstå at deres frygt, forbehold eller meninger er mere gyldige end dine.

Det var tre enkle regler. Tre vaneændringer. Tre små justeringer, som giver dig langt mere ligeværdig, meningsfuld og respektfuld kommunikation, og dermed skaber relationer med chancen for at udvikle sig og inspirere begge parter.

Brug det – bare her i julemåneden. Og glæd dig over de gaver du både får og modtager, når du viser den anden venlig opmærksomhed, respekt og interesse. Den dejlige bivirkning er, at du kommer til at føle dig som et bedre, mere kærligt og værdigt menneske.

Rigtig god fornøjelse.

Vil du vide mere om hvordan små justeringer i din kommunikation kan give dig både bedre følelser, mere selvværd og stærkere forhold, så kik ind mandag kl. 17 i Viby. Her fortæller jeg dig om hele konceptet og hvordan du kan bruge det til gavn for dig selv og andre.

Det er selvfølgelig gratis, hyggeligt og helt uden forpligtelser til andet end et par givtige timer:-)

Husk at melde dig til – så sender jeg dig en finde-vej-beskrivelse.

Læs mere om hele konceptet her.

Varme julehilsener fra Anni